zajęcia muzyczne dla dzieci Szczecin
edukacja muzyczna dzieci

Koncepcja inteligencji wielorakich



Znany psycholog amerykański Gardner wysunął sugestię, że inteligencja człowieka występuje w różnych postaciach, odpowiadających głównym dziedzinom kultury, a więc w rzeczywistości mamy do czynienia z inteligencją wieloraką.

Typ inteligencjiCechy ucznia
Językowa
  • lubi słuchać, czytać i pisać;
  • z łatwością zapamiętuje różne nazwy i daty;
  • lubi gry słowne.
Logiczno - Matematyczna
  • lubi liczyć;
  • lubi analizować dane;
  • ma dobrze rozwinięte logiczne myślenie.
Wizualno - Przestrzenna
  • bez trudu odczytuje mapy, wykresy, diagramy;
  • ma dobre wyczucie koloru;
  • myśli obrazami.
Muzyczna
  • wrażliwość na rytm, tonację i barwę dĽwięków;
  • umiejętność śpiewania i grania na instrumentach.
Kinestetyczna
  • uzdolniony manualnie;
  • lubi ruch, uprawia sport;
  • lubi taniec.
Interpersonalna
  • lubi współpracować;
  • potrafi trafnie odczytywać cudze nastroje i intencje;
  • dobry negocjator.
  • ma dobrze rozwiniętą samoświadomość;
  • rozumie własne uczucia i emocje.

Zabawa rozwijająca inteligencję językową:

ILE POTRAFISZ NAZWAĆ
Siedzimy w kręgu. Osoba prowadząca określa kategorię
(biorąc pod uwagę aktualną sferę rozwoju dziecka) np.:
  • warczące zwierzęta, zwierzęta, które wspinają się,
  • owoce,
  • rzeczy z uchwytami, rzeczy latające,
  • drewniane przedmioty,
W naszej pracy opieramy się na wielu
koncepcjach psychologicznych
i pedagogicznych.


Oto niektóre z nich:

Teoria Uczenia się Muzyki Edwina E. Gordona

Socjokulturowa koncepcja Lwa Wygotskiego

Koncepcja inteligencji wielorakich

Newsletter CTE 
Copyright © Centrum Twórczej Edukacji